12 gode tips for å designe flotte brosjyrer

 

En god brosjyre forteller kundene dine hva ditt firma dreier seg om, og hva du kan gjøre for dem, på en kortfattet og tydelig måte. En dårlig brosjyre kan derimot sende kundene rett i armene på en konkurrent.

 

 

Selv i dagens nettbaserte verden ser vi brosjyrer overalt. Brosjyrer brukes til å fortelle om alt fra firmaer og produkter til kampanjer og events. Brosjyrer kan strekke seg fra små «magasiner» til ett enkelt ark brettet én eller to ganger. Sistnevnte kalles ofte også foldere.

Det er lett å tenke at brosjyrer ikke lenger er relevante, men en profesjonell brosjyre kan fremdeles være en viktig del av en god markedsstrategi.

En godt utformet brosjyre kan være grunnen til at en mulig kunde husker deg, og kontakter nettopp ditt firma neste gang han eller hun trenger tjenestene du tilbyr. Men det krever at brosjyren din skiller seg ut.

I dette innlegget gir vi deg 12 enkle tips som vil hjelpe deg med å lage en brosjyre som skiller seg ut blant konkurrentene.

1. Ha et klart mål med brosjyren

For å designe en effektiv brosjyre er det viktig at du forstår formålet med den. Skal den inneholde generell informasjon om firmaet ditt? Har du en kampanje gående? Eller kanskje en konkurranse? Skal du delta på en messe i nær fremtid?

Dersom du har et klart mål for hva brosjyren skal utrette blir det enklere å velge rett design for den. En kampanje kan kommuniseres til kunden over to sider, en firmapresentasjon krever trolig mer informasjon.

Husk at alt du inkluderer i brosjyren skal være kommunisere ett enkelt budskap til ditt publikum.

2. Kjenn kundene dine

En brosjyre er et kommunikasjonsverktøy, og derfor er det viktig at du kjenner målgruppen din. Da blir det enklere å fange interessen deres.

Er målgruppen din gammel eller ung? Hva slags økonomi har de? Hvilke interesser har de? Er du flink til å spisse budskapet mot dine kunder vil brosjyren din være langt mer effektiv.

Ta utgangspunkt i dine eksisterende kunder, og snakk gjerne med selgerne og kundeservicemedarbeiderne dine for å finne ut mer om hva kundene dine ønsker seg, og hvordan de tenker.

3. Vær kreativ og unik

Kreativititet er viktig for at din brosjyre skal skille seg ut fra konkurrentene. Med dagens overflod av gode design og dyktige designere er det viktigere enn noen gang å finne noe som gjør deg unik.

Ikke vær redd for å prløve noe nytt, og kom opp med et originalt design. «Stjel» gjerne ideer fra andre, men ikke kopier.

Husk at brosjyren skal styrke varemerket ditt, og sørg for at din brosjyre vil skille seg ut dersom den står i stativ med 20 andre.

4. Ikke bruk for mange forskjellige fonter

En felle mange går i er å bruke for mange fonter. Du synes kanskje det kan se innbydende ut, men for mange vil dette oppleves rotete og useriøst, og kan i verste fall koste deg nye kunder.

Vis måtehold på fontfronten. Hold deg til én font til titler og én til brødtekst, og bruk gjerne fonter du allerede bruker andre steder – som på nettsiden din, på plakater og i annonser.

5. Kom til poenget og unngå store ord

Det er en brosjyre, ikke en bok.

Ikke lass på med unødvendig informasjon som tvinger mulige kunder til å lese side opp og side ned. Ha ett enkelt budskap og hold deg til det. For mye informasjon vil bare forvirre publikummet ditt.

En annen enkel måte å forvirre mulige kunder på er å bruke store ord og bransjesjargong. Du trenger ikke imponere publikummet ditt med kompliserte ord, og for mange tekniske begrep kan ha en motsatt effekt av det du ønsker.

Den beste måten å få frem poenget ditt på er å bruke et enkelt språk med et klart budskap.

6. Design brosjyren for publikummet ditt

Designere har ofte mange revolusjonerende ideer for brosjyren din. Som vi nevnte tidligere er det viktig at brosjyren din er unik, men husk å designe den for publikummet ditt.

Dersom dine kunder typisk er familiemennesker i 40-årene er det ikke sikkert det supertrendy designet fra en 20 år gammel designer nødvendigvis er det beste valget for deg.

På samme måte kan det hende at kundene dine elsker et design, en farge eller et bilde du ikke liker personlig.

Når alt kommer til alt er det hva kundene dine ønsker seg som betyr noe, ikke dine personlige preferanser.

7. Legg vekt på tittelen

Tittelen på brosjyren din vil være naturlig nok være noe av det første leseren ser. Den bør umiddelbart fortelle nøyaktig hva brosjyren handler om, og hva leseren kan forvente seg.

Har du et spesielt produkt du ønsker å selge, eller en nyhet å dele med mulige kunder? Ikke spar det til innsiden av brosjyren – fortell om det i tittelen!

En vanlig feil mange gjør er å fokusere på firmaet i tittelen. Selv om kundene dine trolig ønsker å lese om firmaet ditt gjør hører det ikke hjemme i tittelen på brosjyren. Fortell dem heller hvorfor de bør ta seg tiden til å lese nettopp din brosjyre.

8. Ha med en tydelig call-to-action

Samme hvor bra designet på en brosjyre er vil den aldri gjøre noen særlig nytte uten en tydelig call-to-action. Du kan aldri anta at en mulig kunde vil velge deg bare fordi brosjyren din ser pen ut.

Det viktigste du kan gjøre for å overbevise en mulig kunde om å kontakte deg er å be dem om å gjøre nettopp det.

Gi publikummet ditt en god grunn til å kontakte deg, og en enkel måte å kontakte deg på.

9. Velg riktige farger

Dette er et av de vanskeligste valgene å ta når du designer en brosjyre. Mennesker reagerer forskjellig på farger, og enkelte kan automatisk mislike de samme fargene andre vil elske.

Det beste du kan gjøre er å holde deg til fargene som representerer varemerket ditt. Dersom logoen din er blå bør du bruke blå nyanser i brosjyren din, gjerne med en farge som står i sterk kontrast til denne for å markere viktige elementer (som for eksempel din call-to-action).

10. Velg papir av høy kvalitet

Billigst er ikke alltid best, og papirkvalitet på brosjyrer er et perfekt eksempel på dette.

En brosjyre trykket på dårlig papir sender samme signal som et svakt håndtrykk. For å gjøre et godt inntrykk bør kvaliteten på papiret gjenspeile kvaliteten på tjenestene eller produktene du tilbyr. Papir av høy kvalitet koster kanskje litt mer, men det er verdt å legge noen ekstra kroner i en papirtype som føles eksklusivt i hendene til en mulig kunde.

11. Bruk gode bilder

En brosjyre uten bilder er en kjedelig brosjyre. Mennesker er visuelle, og studier har vist at bilder gjerne er det første vi legger merke til. Vi tiltrekkes av vakre, interessante, spennende eller morsomme bilder.

Et godt bilde kan avgjøre om brosjyren din blir lest eller ikke, og du bør derfor bruke tid på å finne de riktige bildene.

Viktigst av alt: Unngå generiske bilder og typiske «stock photos». Hvem tror du publikummet ditt heller vil se? Silje på kundeservice, som de kan ringe dersom de trenger hjelp med noe, eller en amerikansk modellspire med blekte tenner og dollarglis?

12. Lag en brosjyre det er verdt å ta vare på

Vårt siste tips til deg er å lage et design som kan vare lenge. Trender kommer og går, men dersom du kan finne et design du kan bruke i flere brosjyrer over lengre tid er det gull verdt. Det er billigere å bytte ut teksten og budskapet, enn å designe en helt ny brosjyre hver gang.

Bruker du papir av høy kvalitet, gode fonter, iøyenfallende bilder og verdifullt innhold er du allerede godt på vei.

Tenk på at brosjyren din skal være verdt å ta vare på.

Trenger du hjelp til å designe en brosjyre? Da kan Printmax hjelpe deg! Kontakt oss i dag, og sammen kan vi lage den perfekte brosjyren for ditt firma!