5 grunner til at visittkort er viktige i vår digitale tidsalder


Når det kommer til å gi et godt førsteinntrykk, og å bygge gode kundeforhold, er visittkort fremdeles en suveren ener.

Vi lever i den digitale tidsalderen. Vi handler digitalt, vi håndterer økonomien vår digitalt, vi kommuniserer digitalt og vi sosialiserer digitalt. Vi er kommet til et punkt der du ikke lenger trenger å gå ut døren for å handle middag. Alt du må gjøre er å trykke på et par knapper på kjøleskapet.

Likevel er visittkortet en gammel traver som trolig ikke vil bli fullstendig erstattet av det digitale helt ennå.

Her er fem grunner til at visittkort fremdeles er en essensiell del av din markedsføring, og hvorfor du alltid bør ha en liten bunke av dem på innerlommen:

 

1. Visittkort er ditt mest effektive verktøy for direkte markedsføring

Det finnes en rekke gode metoder for å markedsføre seg på. Epost, søkemotoroptimalisering, reklamer og annonser gjør alle en god jobb med å tiltrekke nye kunder og kontakter til firmaet ditt.

Likevel kan ingen av disse kanalene måle seg med et personlig møte. Avsluttet med et bekreftende håndtrykk, og utveksling av visittkort.

Du kan møte en ny potensiell kunde hvor som helst og når som helst. enten det er på industrimesser, konferanser, på ditt lokale stamsted eller et tilfeldig møte på gata. Med en god bunke visittkort på innerlommen sørger du for at du aldri går glipp av en mulighet til å skaffe deg en ny kunde.

2. Visittkort er mer personlig

Networking handler om å skape genuine forbindelser med gode kontakter. Selv om det er enklere og raskere å dele kontaktinformasjon via epost, eller gjennom sosiale nettverk som LinkedIn, er det  samtidig svært upersonlig.

Starter derimot forholdet mellom deg og kunden med en engasjerende samtale, og en god dose øyekontakt, vil du ha et mye bedre utgangspunkt.

En samtale mellom to personer i form av tekst på en mobilskjerm er lett å glemme. Kontaktinformasjonen din kan fort ende opp i det bunnløse havet vi kaller «innboksen». Et visittkort gir derimot kunden et fysisk minne av møtet mellom dere, og informasjonen kan enkelt legges inn på mobilen i etterkant.

3. Visittkort viser at du er forberedt

Har du noen gang måttet skrive ned kontaktinformasjonen din på et stykke papir? Eller gjentatt telefonnummeret ditt tre-fire ganger for å forsikre deg om at personen du snakker med har fått det riktig?

Da fremstår du ikke videre profesjonell.

Se for deg at du skal vurdere leverandører av en vare eller tjeneste. Hvis én aktuell leverandør leter etter penn og papir, mens den andre rolig fisker opp et visittkort fra innerlommen, hvem av dem ville du hatt størst tiltro til?

Et visittkort viser at du er forberedt, og du vil automatisk fremstå som mer profesjonell.

4. Visittkort gir din bedrift en visuell identitet

Branding. Ingenting er viktigere for at firmaet ditt skal lykkes enn å ha et godt brand, og en visuell identitet som med et øyekast gir dine fremtidige kunder en forståelse hvor hva du har å tilby.

Et solid brand begynner med et godt førsteinntrykk. Hva gir vel et bedre førsteinntrykk enn et kreativt og iøynefallende visittkort?

Et stilrent visittkort, trykket på papir av høy kvalitet, gir en potensiell kunde et umiddelbart inntrykk av at du driver en seriøs bedrift. Dersom ditt visittkort skiller seg ut vil personen du gir det til huske deg. Ofte er det en god måte å føre samtalen videre på.

5. Gode visittkort deles videre

Nettaviser har mange fordeler sammenlignet med den tradisjonelle papiravisen. Det gir oss raskere tilgang til nyheter, sakene kan oppdateres fortløpende. Kommentarfeltene skaper engasjement og deltakelse og de gir redaksjonene flere muligheter til å presentere innholdet på en kreativ måte.

Likevel trenger du nok ikke lete lenge før du finner noen som foretrekker å lese papiravisen ved frokostbordet. Det er noe helt eget med å holde en fysisk avis i hendene.

Det samme gjelder visittkort. Du sender med en potensiell kunde et fysisk objekt, som de tar med seg og beholder.

Dette gjør det også lettere for kunden å dele kontaktinformasjonen din videre, dersom noen i hans nettverk trenger en lignende vare eller tjeneste.

Et godt og kreativt visittkort kan helt enkelt skaffe deg nye leads, uten at du selv trenger å løfte en finger.

De gamle er eldst

Alt tyder på at visittkortet vil leve i beste velgående også i årene fremover.

Digital teknologi kan erstatte mye, men et godt, gammeldags møte ansikt til ansikt er fremdeles den beste måten å starte et godt forhold mellom deg og kunden på.

Og da er det jo en fordel at du har et stilig visittkort å gi fra deg mot slutten av samtalen.